2019-09-09 22:41Pressmeddelande

Marit Kapla tilldelas SV:s Författarpris 2019

Hon får utmärkelsen för sin bok Osebol. Priset delas ut på Bokmässan den 28 september i Göteborg. Prissumman är 50 000 kronor.

SVs Författarpris delas årligen ut och ska uppmärksamma en person som är i början av sin karriär och som i sitt författarskap speglar nutidens landsbygd. Redan 1954 delades det första priset ut.

Prisutdelningen sker lördag den 28 september, kl. 14.00, på Bokmässan i Göteborg. Monter COO:18.

Stipendiekommitténs motivering:
”Studieförbundet Vuxenskolans författarpris 2019 tilldelas i år en författare som lyssnat, samlat och sovrat bland människors berättelser för att skapa ett röstverk. Med lång slutartid skapas spår på himmel och bland människor. Så bildar också bokens grafiska struktur och kartbildernas platsangivelser en poetisk ram. Den ber oss sakta in för berättelserna och lyssna tillsammans med författaren. För nog verkar både världen och historien mötas just här. Årets pristagare är Marit Kapla för boken Osebol.”

Boken Osebol är utgiven av förlaget Teg Publishing.

Tidigare pristagare av Författarpriset är bland andra Sara Lidman (1956), Bodil Malmsten och Lars Molin (1991) samt Kjell Eriksson (2000). Läs mer om Författarpriset och se samtliga tidigare pristagare.

Stipendiekommitténs ordförande: Nils Ingmar Thorell, 0708-27 68 66

Foto: Trinidad Carrillo

SV vill ge människor möjligheter. Därför erbjuder vi en bred verksamhet med mängder av spännande studiecirklar, kurser och kulturaktiviteter.