2019-01-31 23:21Pressmeddelande

Riksdagsseminarium: Säker vardag för personer med Downs syndrom och intellektuell funktionsnedsättning

På kort tid har två unga människor med Downs syndrom mist livet under tragiska omständigheter. Vilka lärdomar kan vi dra av fallen för att förhindra att det händer igen? Det är en av frågorna som ställs på ett seminarium som Svenska Downföreningen och Studieförbundet Vuxesnkolan ordnar i riksdagen 13 mars.

Vilka lärdomar kan vi dra av fallen för att förhindra att det händer igen?Vad kan samhället konkret göra för att stärka och utveckla den mänskliga säkerheten för personer med Downs syndrom och intellektuell funktionsnedsättning? Kan specifik diagnoskunskap bidra till ökad förståelse och beredskap?

Riksdagsseminarium onsdagen den 13 mars kl 12:00-14:00:

Moderatorn Willy Silberstein för en dialog med talare genom samtal och paneldiskussioner.  Arrangör: Bengt Eliasson (L) och Per Lodenius (C) i samarbete med Svenska Downföreningen och Studieförbundet Vuxenskolan

Seminariet kommer vara öppet för allmänhet och media och inleds med en lättare lunch. Antalet platser är begränsat och föranmälan krävs. Mer info om anmälan och detaljerat program presenteras i slutet av februari. Seminariet kommer även att livesändas. Se mer information om bakgrund och frågeställningar, klicka här.

SV vill ge människor möjligheter. Därför erbjuder vi en bred verksamhet med mängder av spännande studiecirklar, kurser och kulturaktiviteter.