2020-05-20 08:00Pressmeddelande

Sex finalister till Sveriges första lättlästa pris

Åsa Storck, Martin Engberg och Tomas Dömstedt är några av de nominerade författarna till SV:s lättlästa pris 2020. Av 31 nominerade verk återstår nu sex finalister. Juryn tar nu nästa steg för att utse vinnaren som presenteras i höst.

Studieförbundet Vuxenskolan (SV) har instiftat ett litteraturpris för lättläst med namnet ”Studieförbundet Vuxenskolans lättläst-pris”. Priset, som är det första av sitt slag i Sverige, är om 50 000 kronor med utdelning varje år och priset ges till författare och återberättare av nyligen utgiven litteratur på lättläst.

Priset avser originalverk såväl som återberättande till lättläst av hög litterär kvalitet och som uppfyller nedanstående definition av lättläst: "Ett lättbegripligt språk anpassat för läsare med stora krav på konkreta och tydliga, men ändå livfulla och känslosamma texter.”

De nominerade böckerna är:

Kramar och brev av Åsa Storck (Nypon förlag)
Finns i sjön av Martin Engberg (LL förlaget)

När allt förändras av Emma Frey-Skøtt (Bokförlaget Hedas)
Hur kär får man bli av Katarina von Bredow, bearbetad av Lina Stoltz (Nypon förlag)
Nybyggarna av Vilhelm Moberg, bearbetad av Johan Werkmäster (LL förlaget)
Fakta om Greta Thunberg av Tomas Dömstedt (Nypon förlag)

- Nu sätter vi i juryn igång med det lustfyllda arbetet att läsa de nominerade böckerna. Vi ser fram mot en sommar med bra lättläst litteratur. Böcker som inte alltid får den uppmärksamhet de är värda, säger Per Lodenius, ordförande i juryn.

Juryn är sammansatt av förtroendevalda inom Studieförbundet Vuxenskolan, författare och språk/litteraturkunniga samt läsare ur målgruppen personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Juryns ordförande är Per Lodenius, förtroendevald i SV och kulturpolitiker i riksdagen med stort intresse i funktionshinderfrågor. Övriga juryledamöter är Intisar Mahmood, vice ordförande för Vi Unga; Olle Josephson, Stockholms universitet, tidigare ordförande i Språkrådet; Pernilla Glaser, författare och dramatiker; Robin Nolblad, cirkelledare och bokkompis i Lysekil samt Quinten Moody, konstnär.

Kontakt:
Natalia Rylander, strategisk kommunikatör, 072 541 02 91

SV vill ge människor möjligheter. Därför erbjuder vi en bred verksamhet med mängder av spännande studiecirklar, kurser och kulturaktiviteter.