2021-05-20 08:56Pressmeddelande

Stina Oscarson är årets folkbildare

Stina Oscarson, Folkbildningspriset 2021. Foto: Studieförbundet Vuxenskolan.Stina Oscarson, Folkbildningspriset 2021.

Stina Oscarson, dramatiker och skribent, tilldelas Folkbildningspriset 2021. Stina får utmärkelsen för att hon bland annat “hjälper både sig själv och människor i sin omgivning att förstå och tänka nytt”. Priset delas ut på Studieförbundet Vuxenskolans förbundsstämma i helgen. Prissumman är 25 000 kronor.

”Jag är oerhört glad och stolt”, säger Stina om att få ta emot Studieförbundet Vuxenskolans folkbildningspris.

Stina Oscarson är dramatiker och skribent. I över två decennier har hon gjort sin röst hörd och lyft viktiga perspektiv, inte minst i kulturdebatten. Hon har arbetat med radioteater såväl som cirkus och kulturjournalistik. Hon har bland annat skrivit boken “Tror du att du kan förändra världen utan att anstränga dig?” och regisserat flertalet teaterföreställningar.

”Folkbildning är för mig ett upprättande av tron på människan, på vår egen kraft att lära oss det vi vill och det vi behöver. Det är en hyllning till nyfikenheten och kanske framförallt en manifestation av att kunskap visserligen kan mätas i akademiska poäng, men dess värde ligger i insikten att bildning är en livslång resa”, säger Stina.

Motivering till utmärkelsen:
Plats för samtal. Plats för nytänkande. Plats för utveckling. Stina Oscarson låter världen vara så komplex som den är. Hon värjer sig mot tvärsäkerheten och hjälper både sig själv och människor i sin omgivning att förstå och tänka nytt. Så bidrar hon till att bryta gränserna mellan innanförskap och utanförskap och synliggör hela landet. Orädd driver hon utveckling och skapar förändring med samtalet som verktyg.

Om Folkbildningspriset
Folkbildningspriset tilldelas en person som, utanför de etablerade folkbildningsorganisationerna, gjort i vid mening stora folkbildande insatser och som gör det inom de områden där Studieförbundet Vuxenskolan är verksam. Tidigare års folkbildare har bland andra varit Mustafa Panshiri, föreläsare, och Ida Östensson, grundare av Crossing Boarders och initiativtagare till Fatta.

Studieförbundet Vuxenskolan vill ge människor möjligheter. Därför erbjuder vi en bred verksamhet med mängder av spännande studiecirklar, kurser och kulturaktiviteter.

Lisa Greve
Lisa Greve