2020-02-25 08:33Pressmeddelande

SV har som första studieförbund sin årliga musikkonferens i Norrland

Foto: Christian JohnssonFoto: Christian Johnsson

Musiken är Studieförbundet Vuxenskolans (SV) enskilt största ämne sett till antal studietimmar, och runt 2000 musikgrupper har valt att ha studiecirkel hos SV.

Detta blir den trettonde musikkonferensen i ordningen för SV – landets näst största studieförbund – som detta år samlar ett femtiotal deltagare i Folkets Hus i Umeå. Mestadels verksamhetsutvecklare från hela landet men även chefer, cirkelledare och lokala arrangörer. Konferensen äger rum 27-28 februari i samband med festivalen House of Metal som SV har ett långtgående samarbete med i form av en egen scen som de driver tillsammans med studieförbundet Sensus

Studieförbundens musikverksamhet har alltmer lyfts fram i media den senaste tiden som en viktig del i Sveriges musikliv. Förra året tilldelades de tio studieförbunden tillsammans musiktidningen GAFFAs specialpris med motiveringen:

”I en tid när allt starkare grupperingar jobbar emot kultursatsningar påminns man av den grund som det svenska musikundret faktiskt vilar på. Det handlar om att satsa långsiktigt och hållbart, att bidra med lokaler och lösningar, att finnas där som en trygg musikvän och att fånga in ungdomar som lever för att skapa. Alla studieförbund som pumpar nytt blod i Sveriges musikliv förtjänar att synas mer än vad de faktiskt gör. Och med Redaktionens Specialpris vill vi 2019 placera ljuset på alla de som verkar i det dolda för att pusha fram scenens framtid.”

– Musik är ett bra verktyg för att jobba med inkludering och integration, och har en positiv inverkan på folkhälsan och hela samhället. Folkbildning och musik går hand i hand och dessa årliga träffar ger oss på SV en möjlighet att utveckla den viktiga verksamheten ytterligare. Det känns så klart extra kul att vi denna gång ska vara i Umeå där vi har massvis med spännande musikverksamhet att besöka, säger Edward Forslund, nationell utvecklingsledare för musikverksamheten på SV.

Förutom samtal och föreläsningar kommer årets konferensprogram innehålla musikgalan SV Music Awards och paneldebatt på ämnet ”Hur möter folkbildningen musiken i framtiden”. I Panelen medverkar Joppe Pihlgren från Svensk Live, musikvetaren Johan Söderman, Annelie Johansson från Nätverket för en jämställd musikscen (fd Nätverket 50/50), samt Magnus Pejlert från Sensus

Kontakt:
Edward Forslund, nationell samordnare & utvecklingsledare för musikverksamheten 0736 70 53 63, edward.forslund@sv.se

SV finns i hela Sverige med 300 lokala kontor och verksamhet i landets samtliga kommuner. Verksamheten är starkt förankrad i demokrati, jämställdhet och hållbarhet, med en värdegrund som hävdar principen om människors lika värde. När det gäller musik så erbjuder SV bland annat kurser i musikproduktion och instrument, föreläsningar om musikbranschen och möjlighet att spela på någon av de livescener på festivaler och klubbar som SV arrangerar eller samarbetar med. Ett av dessa samarbeten är House of Metal där SV har en egen scen tillsammans med studieförbundet Sensus.