2021-10-12 05:48Pressmeddelande

De tilldelas Studieförbundet Vuxenskolans Författarpris 2021

Fjärilsvägen av Patrik Lundberg, Himlabrand av Moa Backe Åstot.Fjärilsvägen av Patrik Lundberg, Himlabrand av Moa Backe Åstot.

Moa Backe Åstot och Patrik Lundberg tilldelas Studieförbundet Vuxenskolans Författarpris 2021 för böckerna Himlabrand respektive Fjärilsvägen. Priset delas årligen ut för att uppmärksamma en person som är i början av sin karriär och som i sitt författarskap speglar nutidens landsbygd. Redan 1954 delades det första priset ut. I år går priset till två författare.

Det känns stort. Himlabrand är min allra första bok, så det känns jättefint att få ta emot priset och få dela det här med Patrik som är en väldigt bra författare. Det känns väldigt speciellt, säger Moa Backe Åstot.

Patrik Lundberg, som även han tilldelas priset, säger såhär om utmärkelsen:

Jag är stolt och glad, eftersom priset fokuserar på författare som skildrar landsbygden. Det vill jag göra i allt jag skriver. Fjärilsvägen är en berättelse som vill besjäla människor på landsbygden, och jag är glad att Studieförbundet Vuxenskolan prisar detta.

Moa Backe Åstot får priset för boken Himlabrand (Rabén och Sjögren) och Patrik Lundberg för boken Fjärilsvägen (Albert Bonniers Förlag). Priset delas ut den 18 november i samband med ett författarsamtal. Prissumman är 50 000 kronor och delas jämnt mellan författarna.

Stipendiekommitténs motivering
Studieförbundet Vuxenskolans författarpris 2021 tar läsaren över hela vårt avlånga land från Blekinge till Norrbotten. Mellan Jokkmokk och Sölvesborg. Genom världar som knyts samman i Sydkorea och Sápmi. Och möter den mörka svenska rasbiologiska historien som fångat både samer som boende på Listerlandet. Här finns stor kärlek och omsorg för berättande och språk hos de båda författare som tilldelas årets pris. Årets pristagare är Patrik Lundberg för ”Fjärilsvägen” och Moa Backe Åstot för ”Himlabrand”.

Tidigare mottagare av författarpriset är bland andra Sara Lidman (1956), Bodil Malmsten (1991) och Lars Molin (1991), Linnea Axelsson (2018) samt Karin Smirnoff (2020). Läs mer om författarpriset och se samtliga tidigare pristagare här.

Vid frågor kring Författarpriset, vänligen kontakta projektledare Paulina Troillet (paulina.troillet@sv.se / 0730773425).

Studieförbundet Vuxenskolan vill ge människor möjligheter. Därför erbjuder vi en bred verksamhet med mängder av spännande studiecirklar, kurser och kulturaktiviteter.

Lisa Greve
Lisa Greve