2021-05-22 14:05Pressmeddelande

Lars Lerin tilldelas Sokratespriset 2021

Lars Lerin, mottagare av Sokratespriset 2021. Foto: Studieförbundet VuxenskolanLars Lerin, mottagare av Sokratespriset 2021. Foto: Studieförbundet Vuxenskolan

Lars Lerin tilldelas Sokratespriset för att han “med pensel och penna” skildrar “det stora som sker i människors vardagsliv” och speglar hela landet. Han gör med sin konst och sina böcker “en unik folkbildande gärning”. Sokratespriset delades idag ut av Studieförbundet Vuxenskolan på Förbundsstämman. Prissumman är 50 000 kronor.

– Lars Lerin är en av Sveriges mest folkkära bildkonstnärer som med sina konstverk och sina fler än femtio böcker lyckats skildra livet på en bondgård såväl som i en storstad och speglar på så vis hela landet och olika verkligheter, säger Ulrika Heie, förbundsordförande på Studieförbundet Vuxenskolan.

I motiveringen skriver juryn bland annat att “Lars Lerins känsliga tolkningar av människor och miljöer förmedlar både kunskap och existentiella frågor om vad som verkligen är viktigt. Genom samverkan i konstnärligt arbete ger han också människor med funktionsvariation ett rikare liv”.

– Jag har inte direkt tänkt att jag skulle vara någon folkbildare, jag tycker att jag har gjort det som har legat mig varmt om hjärtat och inte haft någon tanke på att det faktiskt skulle hjälpa någon, säger Lars.

Han ser inte sig själv som folkbildare men hans folkbildande gärning har gjort att han platsar in bland namn som Hédi Fried och Emerich Roth (2019), KG Hammar (2013) och Gro Harlem Brundtland (2007) m.fl.

– Jag blev ju som förstörd bara jag hörde namnet på priset, Sokratespriset, det lät så väldigt stort. Så fick jag se namn som fått utmärkelsen före mig, och är väldigt tacksam över att få vara med i det sällskapet, säger Lars om att få ta emot utmärkelsen.

Hela motiveringen:

Med pensel och penna skildrar Lars Lerin det stora som sker i människors vardagsliv. Nära, så att andetag kan förnimmas, låter han betraktaren möta män, kvinnor och barn – i arbete, i hem, på färd eller på flykt. Stora akvarellmålningar och blygsamma teckningar för oss till bondgårdar, bruksorter, fiskarbyar, storstäder och flyktingläger. Det är Lerins hemlandskap Värmland, både förr och nu, Lofotens melankoliska vintermörker och torra ökenområden i Mellersta Östern. Det är höskörd med räfsor och hässjor, industriarbete, möten i folkrörelser och vardagsnära vyer från städer och byar i andra världsdelar. Det är flagnade ödehus, tomma gärden och förtröstansfull växt i hagar och skogar.

Lars Lerin är en av Sveriges mest folkkära bildkonstnärer och en av Nordens främsta akvarellmålare. Med sina konstverk, sina fler än femtio böcker och konsthallen Sandgrund i Karlstad gör han en unik folkbildande gärning. Lars Lerins känsliga tolkningar av människor och miljöer förmedlar både kunskap och existentiella frågor om vad som verkligen är viktigt. Genom samverkan i konstnärligt arbete ger han också människor med funktionsvariation ett rikare liv.

Fakta: Sokratespriset delas ut av Studieförbundet Vuxenskolan vartannat år. Det går till "en person - i eller utom Sverige - som utfört en grundläggande, bestående insats för folkupplysningens område i människovärdets tjänst och som utfört sin gärning utifrån ideell grund". 1967 delades Sokratespriset ut för första gången, då gick det till Elise Ottesen-Jensen. Bland tidigare pristagare finns bland andra KG Hammar, tidigare ärkebiskop, och Kerstin Ekman, författare. Prissumman är 50 000 kronor. LÄS MER OM SOKRATESPRISET HÄR.