2020-09-10 11:31Pressmeddelande

Vinnaren av Sveriges första lättlästa pris presenteras och prisas

Välkomna att närvara vid en historisk händelse när Studieförbundet Vuxenskolans lättläst-pris, Sveriges första pris för lättläst litteratur, nu delas ut för första gången.

Den 24 september kl 14.00 kommer vinnaren av Sveriges första lättlästa pris presenteras på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

Bakgrunden:
SV har en lång tradition av samarbete med personer med intellektuell funktionsnedsättning och dess organisationer. Läsning och litteratur är ofta ingången till bildning, gemenskap och delaktighet, så även för de som av olika anledningar behöver lättläst. SV såg därför ett behov av ett pris som belönar litterär kvalitet inom lättläst.

Priset är om 50 000 kronor med utdelning varje år. Priset ges till författare och återberättare av nyligen utgiven litteratur på lättläst.

De nominerade böckerna är:
Fakta om Greta Thunberg av Tomas Dömstedt (Nypon förlag)
Finns i sjön av Martin Engberg (LL förlaget)
När allt förändras av Emma Frey-Skøtt (Bokförlaget Hedas)
Hur kär får man bli av Katarina von Bredow, bearbetad av Lina Stoltz (Nypon förlag)
Kramar och brev av Åsa Storck (Nypon förlag)
Nybyggarna av Vilhelm Moberg, bearbetad av Johan Werkmäster (LL förlaget)

Praktisk information:
Plats: Kulturhuset Stadsteatern, Hörsalen, våning 3
Kl 14.00-14.30 Prisutdelning
Kl 14.30 Prisvinnaren finns tillgänglig för media

Obligatorisk anmälan till natalia.rylander@sv.se

Prisutdelningen kommer att livesändas via Studieförbundet Vuxenskolans sida https://www.facebook.com/studieforbundetvuxenskolansverige

Natalia Rylander, strategisk kommunikatör, 072 541 02 91

Studieförbundet Vuxenskolan är en idéburen folkbildningsorganisation med visionen om ett samhälle där människor växer genom kunskap, insikt och delaktighet. Studieförbundet Vuxenskolan har idag verksamhet i landets alla kommuner och varje år når vi ca 1 miljon människor med våra folkbildande aktiviteter.