2022-09-24 11:05Pressmeddelande

Maria Maunsbach tilldelas Studieförbundet Vuxenskolans Författarpris

Maria Maunsbach tilldelas Stuideförbundet Vuxenskolans Författarpris 2022 på Bokmässan i Göteborg. Foto: Julia LindemalmMaria Maunsbach tilldelas Stuideförbundet Vuxenskolans Författarpris 2022 på Bokmässan i Göteborg. Foto: Julia Lindemalm

Studieförbundet Vuxenskolans Författarpris 2022 tilldelas författaren Maria Maunsbach. Hon får priset för romanen Lucky Lada och jag, en anekdotisk berättelse med humor, sprungen ur den skånska myllan Höör. Priset delas årligen ut för att uppmärksamma en person som speglar nutidens landsbygd i sitt författarskap och är i början av sin karriär. Prisutdelning och författarsamtal äger rum i monter C05:02 den 24 september klockan 13.00 på Bokmässan i Göteborg och sänds live på vår YouTube-kanal.

Sedan 1954 har Studieförbundet Vuxenskolan delat ut litteraturpris. Bland annat har erkända författare som Bodil Malmsten, Kerstin Ekman och Torgny Lindgren mottagit priser. I år går utmärkelsen och en prissumma på 50 000 kr till Maria Maunsbach.

– Det känns underbart! Dels att få dela utmärkelse med andra erkända författare innan mig, men också för att det är mitt första pris någonsin. Det gör det extra stort! Säger en glad Maria Maunsbach.

Juryn består av litteratur- och landsbygdsintresserade personer från Studieförbundet Vuxenskolan och våra grund- och medlemsorganisationer.

Juryns motivering
Under några juldagstimmar i Skånes mittpunkt följer vi med till berättarens dito. Från jagets födelse, via drömmar om Piraten till juldagens mål. Med ett drivet, lustfyllt och frodigt språk följer vi med författarens fasta hand bland anekdoter sprungna ur myllan. Om nu anekdoter eller den geografiska mittpunkten ente skulle stämma – vill vi ändå tro att det är sant. Årets mottagare av Studieförbundet Vuxenskolans författarpris tog oss till Höör och nöjespalatset Lucky Lada och är ente känd under annat namn än Maria Maunsbach som tilldelas priset för boken Lucky Lada och jag.

Följ prisutdelningen och författarsamtalet live här: https://youtu.be/fAVrh5Pk1YA.

Läs mer om Studieförbundet Vuxenskolans Författarpris här: https://www.sv.se/om-sv/priser-och-utmarkelser/svs-forfattarpris/.